Akadálymentes változat






Kedves Látogató, szeretettel köszöntöm községünk honlapján!

A 2500 főt számláló Káloz Fejér megye déli részén, a Sárvíz mentén fekszik, Székesfehérvártól 30, az M7-es autópályától 20 km-re. Megközelítése a 63. számú főútról Sárkeresztúr településtől nyugati irányban, valamint az M7-esről letérve a Szabadbattyántól Örspuszta felé tartó úton lehetséges. A Káloz-Dég összekötő útnak köszönhetően a Balatoni térség is könnyebben elérhető.


Frissítési információk
Ön mit kérdezne...?
Társalgó és lelki szoba
Falunap 2012
Káloz SE hírei

Felhőkép




Polgármesteri hivatal
Önkormányzat
Elektronikus ügyintézés
Káloz - Soponya Szociális, Család- és Gyermekjóléti Önkormányzati Társulás
Roma Nemzetiségi Önkormányzat
Járási hivatal
Letölthető űrlapok
Testületi ülések
Rendeletek
Határozatok
Szemétszállítás
Kultúra
Menetrendek
Választások
Közérdekű adatok
Adatkezelési tájékoztató


Helyi pályázatok















Általános hírek Helyi hírek Gazdasági hírek Önkormányzati hírek
EU-információk Pályázatok Felhívások Eseménynaptár Helyi újság
Jönnek a többcélú kistérségi társulások

Nem lesz kötelező, de az állam kiemelten támogatja az új szerveződéseket



A parlamenti ellenzék támogatása nélkül is megkezdhető a közigazgatási reform - közölte korábban Lamperth Mónika belügyminiszter. Ennek érdekében a kormánypárti képviselők benyújtottak egy, a kistérségi társulásokról szóló, egyszerű többséggel elfogadható törvénycsomagot, miután az ellenzék nem támogatta a kormány jogi konstrukcióját. A javaslatot várhatóan május közepén fogadja el a parlament.


A magyar önkormányzati rendszerben nagy számban vannak jelen alacsony lélekszámú, gazdaságilag kis teljesítőképességű települési önkormányzatok. Az elmúlt több mint egy évtized során a települési önkormányzatok közötti együttműködés fokozatosan alakult ki és erősödött meg. A kistérségek jelentőségét mutatja az is, hogy az alulról szerveződő, a tényleges földrajzi, gazdasági, közszolgáltatási igényeknek megfelelő területi egységek szerepét ma már nem vitatja senki. A kistérségek az önkormányzatok együttműködésének tipikus keretét adják, elsősorban a települések által hatékonyan el nem látható közszolgáltatások esetében. A kistérség még az a területi egység, amely az egyes emberek által átlátható, „megélhető” környezet, így identitáserősítő szerepe lehet.

A többcélú kooperációk és a térségi kapcsolatok létrejöttét az állam is ösztönözni kívánja. A kistérségek területi lehatárolása a 244/2003. (XII. 18.) számú kormányrendelettel megtörtént. Összesen 168 kistérség jött létre az eddigi 150 helyett. A változással járó átsorolás az összes település egytizedét sem érintette. A települések átsorolása az önkormányzatok egyetértésén alapult. Számos önkormányzati-közszolgáltatási feladat teljesítésének optimális kerete a kistérséget alkotó önkormányzatok többcélú társulása.

A több célra is kiterjedő együttműködés optimális kistérségi formáira ma még kevés jól működő példát találunk. Jelenleg szerte az országban több kistérségben folyik modellértékű fejlesztés, ami érinti a helyi ügyek intézésének a módját. A kormány a 2004. évre szóló központi költségvetési törvény felhatalmazása alapján rendeletben szabályozta a kistérségi feladatok, a modellkísérletek, valamint a területfejlesztési feladatok ellátását ösztönző pályázati rendszert.

A közös feladatellátás, a széles körű együttműködés jogosan veti fel azt az igényt, hogy a szolgáltatást igénybe vevő valamennyi település választópolgárainak legyen ráhatása a kistérségi működésre. Ebből kiindulva kistérségi szinten olyan önkéntes alapon létrejövő, ösztönző támogatással preferált átfogó társulást célszerű létrehozni, melynek irányító szerve a társulási tanács, amely a társulásban résztvevő önkormányzatok polgármestereiből áll. A társulási tanács önkormányzati döntéseket hozhat, saját nevében kötelezettségeket vállalhat.
A többcélú kistérségi társulások megalakításának jogszabályi keretét a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló törvényjavaslat adja, amelynek elfogadásáról a parlament várhatóan még e hónapban dönt.


Alapítási szabályok

A települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló törvényjavaslat a települési önkormányzatok önkéntes társulásának elve alapján határozza meg a többcélú kistérségi társulás létrehozásának és működésének részletes szabályait.

E többcélú társulás a kistérségbe tartozó települési önkormányzatok többségi döntése alapján jön létre. A törvényjavaslat megfogalmazza, hogy egy kistérségben egy többcélú kistérségi társulás alakítható. Természetesen más társulások a jövőben is létrehozhatók, de ezen új típusú – akár a kistérség egészére kiterjedő – társulásból, jellegére tekintettel, csak egyet lehet alakítani. A szabályozás változása nem érinti a jelenleg működő társulásokat, azok átalakításának jogi kényszere nincs. A többcélú kistérségi társulás akkor tekinthető megalakultnak, ha a többcélú kistérségi megállapodást a kistérségbe tartozó települések képviselő-testületeinek több, mint fele minősített többséggel hozott döntésével jóváhagyta, és a társulás döntést hozó szerve – a társulási tanács – alakuló ülésén kimondta megalakulását.

Szükséges, hogy a társulási megállapodást jóváhagyó települési önkormányzatok lakosságszáma meghaladja a kistérség lakosságszámának legalább 60 százalékát, továbbá az, hogy a társulást a kincstár nyilvántartásba vegye. A törvényjavaslat biztosítja, hogy a többcélú kistérségi társuláshoz csatlakozni bármikor lehet. A működés stabilitása érdekében minősített többséggel, hat hónappal korábban hozott döntéssel a naptári év utolsó napjával válhat ki a települési önkormányzat képviselő-testülete a többcélú kistérségi társulásból. A kiválás ezen túlmenően lehetséges akkor is, ha törvény vagy a kistérségek megállapításáról szóló kormányrendelet alapján a kistérség területe változik. A létrejövő többcélú kistérségi társulás jogi személy, gazdálkodására a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

A többcélú kistérségi társulás a társulás tagjai által reá átruházott önkormányzati feladat- és hatásköröket látja el. Ennek érdekében költségvetési intézményt, gazdálkodó szervezetet alapíthat, kinevezi vezetőiket, továbbá együttműködhet másokkal.


 


Felhasználónév:
Jelszó:


A szavazás szünetel





  •  
  • Kapcsolatok tára
  •  
  • Lapszemle
  •  
  • Interjúk, riportok, szakcikkek
  •  
  • Önkormányzati ingatlanok


  •  
  • Jogszabálykereső
  •  
  • Gépjárműkereső


  •  
  • Térkép
  •  
  • Időjárás
  •  
  • Ki kicsoda?
  •  
  • Kulturális linkek
  •  
  • Pénzügyi szolgáltatások
  •  
  • Turisztikai információk
  •  
  • További hasznos linkek


    Adatvédelmi irányelvek elfogadása



    e-mail hirdetés szolgáltatók